اشتراک‌گذاری

بازار خرید و فروش کامـیون، اسکانیا سه محور به زبان انگلیسی کِشنده، تریلی، کمپرسی و به عبارتی دیگر خودروهای سنگین همـیشـه بازاری داغ و پرهیـاهو بوده است. اسکانیا سه محور به زبان انگلیسی شاید این هیجان به منظور مشتریـان عادی و عامـه‌ی مردم چندان ملموس نباشد ولی راننده‌های تجاری و شرکت‌های حمل‌ونقل به‌طرزی حیـاتی بـه این خودروها نیـاز دارند. اسکانیا سه محور به زبان انگلیسی فارغ از مسائل فنی و تفاوت‌های ساختاری بین یک کامـیون و یک خودروی سواری، خرید آنـها از روالی مشابه پیروی مـی‌کند. درون این مقاله با راهنمای خرید خودروهای سنگین، آخرین قیمت انواع کامـیون و کشنده و همچنین قوی‌ترین کشنده بازار ایران یعنی اسکانیـا R560 آشنا مـی‌شوید.

حتما بخوانید:

سال‌ها پیش بازار کامـیون درون ایران بـه دلیل تحریم ها، شرایط چندان جذابی نداشت. ممنوعیت ورود برخی از به‌روزترین مدل‌های دنیـا مشتریـان داخلی را از مدل‌های مدرن محروم کرده بود؛ اما با بهبود شرایط سیـاسی کم‌کم روابط اقتصادی و تجاری نیز رونق گرفت و شرکت‌های بزرگ خودروهای سنگین درون ایران حضور پیدا د. البته لازم بـه ذکر هست که بازار خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم کامـیون و کشنده همـیشـه از بازار خرید و فروش مدل‌های صفر کیلومتر آن داغ‌تر بوده است.

مانند خودروهای سواری، بهترین راه خریداری یک کامـیون، انتخاب نماینده‌ی رسمـی آن است. مباحث مربوط بـه گارانتی و تأمـین قطعات درون خودروهای سنگین نقشی بسیـار مـهم ایفا مـی‌کنند. درون حال حاضر شرکت‌های داخلی توانسته‌اند با برخی از بزرگان اروپایی مانند رنو، اسکانیـا و ولوو قرارداد منعقد کنند. البته چندی هست که برخی از چینی‌ها مانند «دانگ‌فنگ» و «هوو» نیز توانسته‌اند مجوز تولید و مونتاژ را درون داخل ایران اخذ کنند. بنابراین دلیلی ندارد کـه کامـیون مدنظر خود را از یک واردکننده‌ی خارج از بازی تهیـه کنید.

همان‌طور کـه گفته شد بازار کامـیون‌های دست‌دوم داغ‌تر از نمونـه‌های صفر کیلومتر آن است. که تا جایی کـه حتی برخی از نمایندگی‌ها نیز اقدام بـه فروش مدل‌های کارکرده‌ای مـی‌کنند کـه از نظر آنـها قابل اعتماد است.

کامـیون‌ها از نظر سیستم انتقال قدرت بـه دو نوع تک و جفت‌محور تقسیم مـی‌شوند. مدل تک کـه اغلب آن را با عبارت ۴×۲ نشان مـی‌دهند درست مانند خودروهای تک دیفرانسیل است؛ یعنی شامل دو اکسل و یک محور متحرک است. مدل دیگر کامـیون‌های جفت هستند کـه آنـها را بـه فرم ۶×۴ نشان مـی‌دهند. این کامـیون‌ها اشاره بـه مدل‌هایی دارند کـه سه اکسل دارند کـه دوتای آن شامل محور متحرک مـی‌شوند. درون واقع عدد ابتدایی تعداد چرخ‌های متصل بـه زمـین و عدد دیگر تعداد چرخ‌های متصل بـه دیفرانسیل را نشان مـی‌دهد. نمونـه‌های معدود و محدودی هم بـه صورت ۸×۶ موجود هستند کـه از هشت چرخ آنـها شش چرخ درگیر است.

مدل دیگری از کشنده‌ها درون بازار موجود هست که قسمت انتهایی آنـها یـا بخش تریلرشان شامل یک کفی با تعداد زیـادی چرخ مـی‌شود. این نوع کامـیون را بوژی نام‌گذاری کرده‌اند. بوژی‌ها اغلب به منظور نقل و انتقال وسایل بزرگ و طویل استفاده مـی‌شوند.

اما کامـیون‌ها از نظر کاربردی نیز بـه چند دسته تقسیم مـی‌شوند. کشنده و کمپرسی، دو مدل اصلی انواع خودروهای سنگین هستند. کشنده‌ها یـا Truckها اغلب درون لفظ عامـیانـه «کله تریلی» نامـیده مـی‌شوند. این نوع از کامـیون‌ها بـه خودی خود کاری از دست‌شان برنمـی‌آید. درون واقع همان‌طور کـه از اسم‌شان معلوم هست برای کشیدن یک تریلر یـا کانتینر استفاده مـی‌شوند. درون واقع کشنده‌ها بر حسب نوع کاربری‌شان تعریف مـی‌شوند. نوع دیگر کمپرسی‌ها هستند؛ کامـیون‌هایی به منظور باربری مستقیم کـه در قسمت عقب آنـها فضایی مانند وانت به منظور قرارگیری بار یـا کالا قرار دارد.

کامـیون‌ها بر اساس نام‌شان بـه دسته‌های زیر تقسیم مـی‌شوند:

  • کامـیون اتاق‌دار: کامـیونی کـه حداکثر ارتفاع دیواره‌ی مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۱٫۵ متر باشد.
  • کامـیون لبه‌دار: کامـیونی کـه حداکثر ارتفاع دیواره‌ی مقاوم اتاق بار آن از کف اتاق ۸۰ سانتیمتر باشد.
  • کامـیون تیغه‌دار:کامـیونی کـه قسمت بار آن به‌وسیله تیغه‌ای طولی بـه دو نیمـه‌ی مساوی تقسیم شده باشد.
  • کامـیون کفی: کامـیونی کـه قسمت بار آن دیواره نداشته باشد. این نوع کامـیون درون بیشتر موارد به منظور حمل دستگاه‌های راه‌سازی و خودروهای سنگین استفاده مـی‌شود.
  • کامـیون سقف‌دار (مسقف): کامـیونی کـه قسمت بار آن بـه صورت محفظه‌ی سرپوشیده ساخته شده است.
  • کامـیون یخچال‌دار: کامـیون مسقفی کـه قسمت بار آن دارای تجهیزات سردکننده باشد.
  • کامـیون تانکر (باری مخزنی): کامـیونی کـه قسمت بار آن به‌صورت مخزن بسته و برای حمل انواع مایعات ساخته ‌شده است.
  • کامـیون بونکر: کامـیونی کـه قسمت بار آن بـه صورت مخزن بسته و برای حمل انواع جامدات شکل پذیر (فله) مانند سیمان کـه در ساخت بتون کاربرد دارد ساخته‌شده است.
  • کامـیون مخلوط‌کن (مـیکسر): کامـیونی کـه قسمت بار آن بـه صورت مخزن بسته و دارای دستگاه مخلوط‌کن باشد. این نوع کامـیون به منظور مخلوط و مـی مواد تشکیل‌دهنده بتون و حمل آن بـه محل مصرف استفاده مـی‌شود. به منظور اینکه بتون که تا رسیدن بـه مقصد سفت و خشک نشود یک مخزن گردان درون این کامـیون تعیبه شده است.
  • کامـیون کمپرسی:کامـیون اتاق‌داری کـه تخلیـه‌ی بار آن به‌وسیله دستگاه کمپرس انجام مـی‌شود.
حتما بخوانید: آشنایی با انواع کلاس‌ بندی بدنـه خودرو

قوی‌ترین کِشنده‌ بازار ایران

طبق آمار جدیدترین کشنده دو محور بازار ایران اسکانیـا مدل R560 با قدرتی معادل ۵۶۰ اسب‌بخار است. یک اروپایی خوش خط و خال کـه البته قیمتی بسیـار بالا دارد. نگاهی بـه مشخصات فنی و تجهیزات این خودرو بیندازید.

مشخصات فنی

  • طول/عرض (مـیلی‌متر): ۵۹۵۵/ ۲۶۰۰؛
  • ارتفاع (بدون بادگیر): ۳۸۶۲مـیلی‌متر؛
  • فاصله‌ی محوری: ۳۷۰۰ مـیلی‌متر؛
  • مرکز محور عقب که تا انتهای شاسی: ۷۷۵ مـیلی‌متر؛
  • ظرفیت مجاز محور جلو: ۷۵۰۰ کیلوگرم؛
  • ظرفیت مجاز محور عقب: ۱۱۵۰۰ کیلوگرم؛
  • نوع پیشرانـه: DC16؛
  • حجم موتور: ۱۶ لیتر؛
  • تعداد سیلندر: ۸ سیلندر V شکل؛
  • حداکثر قدرت: ۵۶۰ اسب بخار درون ۱۹۰۰ دور بر دقیقه؛
  • حداکثر گشتاور: ۲۷۰۰ نیوتون‌متر درون ۱۰۰۰ که تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه؛
  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵؛
  • سامانـه‌ی کاهش آلایندگی: SCR؛
  • مدل جعبه‌دنده: GRSO605R؛
  • تعداد دنده‌ها: ۱۲ دنده جلو، دنده کرال، ۲ دنده عقب (سنکرونیزه)؛
  • دارای روغن سردکن؛
  • تعویض هوشمند دنده‌ها (مجهز بـه اپتیکروز)؛
  • ولتاژ باتری: ۲۴ ولت؛
  • ظرفیت باتری: ۱۸۰ آمپر ساعت؛
  • ظرفیت دینام: ۱۰۰ آمپر؛
  • چرخ جلو: پارابولیک، دارای دو لایـه فنر، مـیل موج‌گیر و کمک‌فنر؛
  • چرخ عقب: بادی، دارای دو بالن و کمک فنر، ریموت تنظیم ارتفاع و حافظه؛
  • ترمز جلو و عقب دیسکی؛
  • مجهز بـه ABS و EBS؛
  • ترمز کمکی: ریتاردِر پنج مرحله‌ای با گشتاور کاهنده ۳۵۰۰ نیوتون‌متر (همان ترمز جعبه‌دنده)؛
  • ترمز اگزوز (خفه‌کننده پیشرانـه) با تنظیم دستی و خودکار.
حتما بخوانید: اصطلاحات خودرو؛ مخفف‌های مربوط بـه تجهیزات خودرو چه مفهومـی دارند؟

تجهیزات

  • کاتالیزور هوشمند؛
  • سامانـه‌ی کنترل NOx؛
  • توربوشارژر؛
  • خنک‌کننده‌ی داخلی؛
  • سامانـه‌ی تزریق مستقیم سوخت (یونیت انژکتور)؛
  • اتاق تاپ‌لاین (سقف بلند) سری R از جنس فولاد گالوانیزه با پوشش مخصوص ضدزنگ؛
  • دو عدد تخت خواب؛
  • دو عدد جک بالابر هیدرولیکی با زاویـه‌ی خم حدودا ۷۰ درجه؛
  • داشبورد با طرح چوب؛
  • تعلیق اتاق بادی؛
  • بادگیر سقف و کنار اتاق؛
  • دریچه‌ی سقف؛
  • مـه‌و گلگیر جلو و عقب؛
  • پروژکتور سپر جلو؛
  • پروژکتور آفتاب‌گیر بیرونی؛
  • پیش گرم‌کن سوخت؛
  • قفل دیفرانسیل؛
  • فن ترموستاتیک؛
  • بوق بادی؛
  • ترمز تپه؛
  • دنده پنج؛
  • قطع کننده باتری داخل کابین؛
  • مجموعه ابزار؛
  • بخاری درجا؛
  • لاستیک زاپاس؛
  • بوق دنده عقب؛
  • آینـه‌های جانبی برقی با گرم‌کن؛
  • سیم‌کشی کولر درجا؛
  • تعلیق تمام‌خودکار صندلی راننده و شاگرد با قابلیت تنظیم دستی؛
  • مبدل ۲۴ ولت بـه ۱۲ ولت؛
  • تهویـه صندلی راننده؛
  • یخچال و فریزر؛
  • چراغ مطالعه؛
  • تهویـه مطبوع خودکار؛
  • شیشـه بالابر برقی راننده و شاگرد؛
  • روکش صندلی چرمـی؛
  • زیرپایی پارچه‌ای؛
  • غربیلک فرمان طرح چوب؛
  • مـیز غذاخوری سمت شاگرد؛
  • سیستم صوتی پیشرفته با نمایشگر ۵ اینچی و پشتیبانی از تلفن همراه.
حتما بخوانید: با خاص ترین ماشین های دنیـا آشنا شوید

آخرین قیمت بازار انواع کامـیون درون بازار ایران

نوع مدل برند توضیحات قیمت بازار (تومان) کمپرسی KD420 دانگ فنگ تک‌محور ۴×۲ ۱۷۶.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون R270 دانگ فنگ تک‌محور باری ۴×۲ ۱۸۵.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون ۱۹۲۴ بنز تک‌محور باری ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده T375 دانگ فنگ تک محور ۴×۲ ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون ۱۹۲۴ بنز تک‌محور کمپرسی ۲۰۵.۰۰۰.۰۰۰ کشنده T375 دانگ فنگ جفت محور ۶×۴ ۲۰۹.۰۰۰.۰۰۰ کشنده البرز سایپا دیزل تک محور ۴×۲- تیپ ۲ ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ کمپرسی LK1924 ایران خودرو دیزل جفت ۶×۴ ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون ۱۹۲۴ بنز تک‌محور ۴×۲ با اتاق بار ۲۱۱.۰۰۰.۰۰۰ کشنده البرز سایپا دیزل جفت – تیپ ۳ ۲۴۰.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون یوروکارگو ایویکو تک محور ۴×۲ باری ۲۴۴.۰۰۰.۰۰۰ کشنده دنیز ایران خودرو دیزل جفت ۶×۴ ۲۴۵.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۲۰ KT سایپا دیزل تک‌محور ۴×۲ ۲۵۶.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۲۰ KT سایپا دیزل جفت ۶×۴ ۲۶۱.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۲۰ فوتون جفت ۶×۴ ۲۶۵.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون ۲۶۲۴ بنز جفت محور ۶×۴ باری ۲۶۵.۰۰۰.۰۰۰ کامـیون ۱۸TON ایسوزو تک محور ۴×۲ باری ۲۷۵.۰۰۰.۰۰۰ کمپرسی ۲۶۲۴ بنز جفت محور ۶×۴ ۲۷۵.۰۰۰.۰۰۰ کمپرسی ۱۸TON ایسوزو جفت محور ۶×۴ باری ۲۷۷.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۸۰ سی‌اند سی سقف بلند اتوماتیک ۲۹۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده M1929T آمـیکو تک‌ محور ۴×۲ ۲۹۵.۰۰۰.۰۰۰ کمپرسی ۴۲۰ KD سایپا دیزل جفت محور ۶×۴ ۳۱۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۶۰ سی‌اند سی گیربZF ۳۳۵.۰۰۰.۰۰۰ کشنده پریمـیوم ۴۶۰ رنو سقف بلند ۳۶۵.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۴۰ ماز تک‌ محور ۴×۲ ۳۹۵.۰۰۰.۰۰۰ کشنده XF 105 سقف بلند ۴۱۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده ۴۴۰ ماز جفت محور ۶×۴ ۴۲۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده G440 اسکانیـا جفت محور ۶×۴ ۴۳۵.۰۰۰.۰۰۰ کشنده استرالیس ایویکو گیرباتوماتیک ۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده G400 اسکانیـا جفت محور ۶×۴ ۴۶۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده FH 500 ولوو گیرب۱۶ سرعته ۴۸۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده G410 اسکانیـا گیرباتوماتیک ۴۹۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده FH 460 ولوو جفت ۶×۴ ۴۹۰.۰۰۰.۰۰۰ کشنده R560 اسکانیـا جفت ۶×۴ ۵۲۰.۰۰۰.۰۰۰

نمونـه کامـیون کمپرسی جفت ۶×۴

نمونـه معدود کشنده (کله) ۸×۶

نمونـه پرکاربرد تک محور ۴×۲

کشنده (بوژی) ۸×۶

یکی از قدیمـی‌ترین کمپرسی‌های دنیـا معروف بـه ۱۰ چرخ یـا ۱۹۲۴

نمونـه باری

نمای اتصالات محور متحرک یک کامـیون جفت محور

کشنده جفت ۶×۴

نمونـه یک کشنده جفت محور با کاربری تانکر

: اسکانیا سه محور به زبان انگلیسی




[آخرین قیمت انواع کامـیون و کِشنده همراه با راهنمای خرید ... اسکانیا سه محور به زبان انگلیسی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 07:20:00 +0000